Deseas incluirte en este sitio envia a: webmaster@angelromero.es

Usted está aquí: Inicio > IV Bienal > ZENÓN DÍAZ

Zenón, notario de las fisonomías
Zenón, fotógrafo, capta lo categórico del paisaje, los rasgos que lo definen. Mas su dedicación más característica es la de ser notario de las fisonomías, de los rostros humanos. Su labor comienza en elegir a sus personajes, para luego sumergirse en la hondura de la expresión que emerge a través de ojos y de bocas, de gestos diversos que van desde la tristeza hasta la felicidad, lo opaco, el brillo, el resplandor. Para ello se apoya en la fuerza del blanco y negro, con sus sombras, sus penumbras, sus luces, que conforman los retratos. Así, nos ofrece una serie de personas, de habitantes de la semoviente ciudad. Un tiempo fugaz que él eterniza. Aquí hay mucho oficio, herencia fundamental de su padre, y un ramalazo de intuición y de conocimiento de las esenciales sicologías. Zenón, fotógrafo, descubridor de paisanaje, se mueve en un mundo cuyo eje pasa por la vieja calle Carrera, de La Laguna, a la sombra de la Catedral. Curtido por el viento que hace bailar las altas palmeras, oye, atiende, observa, y, a través de su cámara, nos ofrece la apasionante galería del cotidiano vivir.
Fernando Cardáramos

Zenón, a notar/ of the physiognomy
Zenón, the photographer, captures what ¡s categorical about the landscape, the features that define ¡t. But his most characteristic dedication ¡s that of a notary of the physiognomy : of human faces. He begins his task by choosing his characters, and then he submerges himself into the depths of expression which emerge through eyes and mouths, through various gestures which range from sadness to happiness, opacity, brilliance, and radiance. In order to achieve this, he relies on the strength of black and white, with its shadows, penumbra, and lights, which shape the portraits. In this way, he offers us a succession of people, of inhabitants of a city of livestock. A fleeting moment that he eternalises. There ¡s a great deal of craft involved here, essentially the ¡nheritance left by his father, and a fit of intuítion and knowledge of fundamental psychology. Zenón, the photographer and discoverer of the civilian population, moves ¡n a world whose axis passes through the oíd street of Carrera, in La Laguna, in the shadow of the Cathedral. Weather beaten by the wind that ruffles the tall palm trees, he listens, awaits, observes and, through his camera, offers us a passionate gallery of everyday life.
Fernando García Ramos

 

ZENÓN RODRÍGUEZ DÍAZ
Inhabitants of La-Laguna
Born ¡n La Laguna, Tenerife, ¡n 1943, Zenón Rodríguez a photographer by profession, showed from early on an ¡nterest ¡n portraits. He has participated in different national and regional competitions, where he has obtained numerous awards, amongst others: to the best group, at the Concurso Nacional de Madrid, and a second príze awarded by the Agrupación Fotográfica de Cataluña. His photographs have been frequently exhibited in Tenerife, in halls such as the Ateneo de La Laguna (Cultural Association), Círculo de Bellas Artes (Circle of Fine Art) ¡n Santa Cruz de Tenerife, Casino de Tacoronte, Instituto de Estudios Hispánicos (Centre for Hispanic Studies) ¡n Puerto de la Cruz, Sala de Arte and Cultura in La Laguna, Castillo de San Miguel (St. Michael's Castle) ¡n Garachico and in Barquisimeto, Venezuela. He makes frequent contributions
to various publications and posters of an artistic nature