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Britta Jaschinski
It just goes to show how easily attitudes towards nature have changed in the last few years, when zoos now seem nothing more than relies of bygone times; anachronisms whose survival as public shows is as feeble, as ¡t is difficult to understand. Animáis ¡n cages that serve as collective entertainment is, for the people of the world, increasingly indefensibie. The lovely melancholic photographs in black and white by Britta Jaschinski explore this changing world as something similar to a riddle of modern life. Huddled together ¡n the darkness and difficult to make out, the animáis appear to be the reluctant pieces of a strange puzzle, or as
objects of some arcane experiment, the origins of which have been lost in history. Taken in zoos, in Germany, Great Britain, Ireland and the United States, Jaschinski's pictures provoke an exceptional response in the viewer. We feel both shame and despair for the beasts that must needs serve humanity ¡n the form of entertainment. Even then, the pictures avoid the obvious documentary-style techniques, which are generally applied to such "Photographic Stories". Jaschinski undertakes a powerful and critical study of zoos without using traditional photo-journalistic techniques. In fact, her work can be considered a kind of "environmental portrait". The animáis and their ¡mmediate surroundings become the main theme. Tightly composed, the pictures reflect the spaces of physical confinement ¡n which the animáis live. There is a feeling of claustrophobia and frustration within the photographs. She does not attempt to capture them outside the bars, fences, cages and walls: the physical structures of confinement. In this sense, hers is a more truthful rather than conventional versión of photographic practice, which attempts to exclude the annoying details that might ruin the spectacle.
The formality of the compositions place some animáis in their immediate surroundings in a striking manner and presents them with an almost scientific objectivity, although they guide us towards an almost intimate experience with the animáis. This may be seen as an ironic reference to the empirical photographic studies carried out by pioneering photographers of the Victorian age, who set about "quantifying" the multiplicity of the Empire, by measuring and recording. Jaschinki's work may be seen as the culmination of this process; the natural world that the Victorians made to measure, ¡s now totally recorded and confined. The spirit that was created ¡n order to discover the marvels of nature has culminated in the reduction of such marvels to a degrading second class show. In these photographs, we can see the rigour imposed by science and culture together against the complex beauty and the "difference" with animáis. The delicate mechanisms of an inescapable evolution intermingled with the banality of the leisure demands at the end of the twentieth century.
David Chandler European Photography 1104.58

BRITTAJASCHINSKI
Zoo
Es una medida de cuan fácilmente nuestras actitudes hacia la naturaleza han cambiado en los últimos años, que los zoológicos parecen ahora vestigios de otros tiempos, anacronismos cuya supervivencia como espectáculos públicos es tan endeble que es difícil defender.Animales enjaulados que sirven como entretenimiento colectivo para el público del mundo crecientemente indefendible.
Las preciosas y melancólicas fotografías en blanco y negro de Britta Jaschinski exploran este mundo cambiante como algo similar a un acertijo de nuestra vida moderna.
Encogidos en la oscuridad, apenas entrevistos, los animales aparecen figuras reluctantes de un extraño puzzle, o como objetos de algún experimento arcano cuyos orígenes han sido perdidos en la historia. Tomadas en los zoos de Alemania, Gran Bretaña, Irlanda y Estados Unidos, las imágenes de Jaschinski provocan una singular respuesta en el espectador. Sentimos a la vez lástima y desesperanza por las bestias que deberían servir a la necesidad de la humanidad por el entretenimiento. Aún así, las imágenes evitan las técnicas documentalistas obvias, las cuales son aplicadas generalmente a tales "Historias Fotográficas". Jaschinski realiza un poderoso y crítico estudio de los zoos sin utilizar las tradicionales técnicas foto-periodísticas. En realidad, su trabajo puede ser considerado como un tipo de "retratos ambientales". Los animales y sus ámbitos inmediatos se convierten en el tema. Compuestas ajustadamente, las imágenes reflejan los espacios de confinamiento físico en los que los animales habitan. Hay un sentimiento de claustrofobia y de frustración dentro de las fotografías. Ella no intenta captarles fuera de los barrotes, vallas, jaulas y paredes; la estructura física del confinamiento. En este sentido, la suya es una versión más veraz que convencional de la práctica fotográfica, la cual hace la tentativa de excluir los detalles molestos que pudiesen estropear el espectáculo.
La formalidad de las composiciones colocan de golpe a unos animales en su ámbito y los presentan con casi una objetividad científica, aunque nos conducen, simultáneamente hacia una intimista experiencia con los animales. Esto puede ser visto como una irónica referencia a los empíricos estudios fotográficos llevados a cabo por los fotógrafos pioneros de la eraVictoriana, los cuales se pusieron a "cuantificar" la multiplicidad de su imperio, midiendo y grabando. El trabajo de Jaschinski puede ser visto como la culminación de este proceso; el mundo natural que los Victorianos crearon para medir, es ahora totalmente grabado y confinado. El espíritu que se creó para descubrir las maravillas de la naturaleza, ha culminado en la reducción de esas tales maravillas llevadas a un degradado espectáculo de segunda clase. En sus fotografías podemos ver la rigurosidad impuesta por la ciencia y la cultura unidas contra la compleja belleza y ^"diferencia" con los animales. Los delicados mecanismos de una evolución ineludible entremezclada con la banalidad de las demandas del ocio de finales del siglo XX.
David Chandler EUROPEAN PHOTOGRAPHY no. 58
Muestra realizada con la colaboración de: The British Council. Impressions Gallery, York, Escocia.